Keran taideohjelma valmistui

Are We There Yet, kysyy Duncan McDanielin suunnittelema pyöräteline Nashvillessä. Myös Kerassa taiteilijoiden panos tulee näkymään integroituna osana ympäristöä, ihmisten ilona.

Are We There Yet, kysyy Duncan McDanielin suunnittelema pyöräteline Nashvillessä. Myös Kerassa taiteilijoiden panos tulee näkymään integroituna osana ympäristöä, ihmisten ilona.

Espoon Keran alue on saanut uuden, kattavan taideohjelman. Taideohjelma laadittiin monialaisessa yhteistyössä yhtä matkaa alueen asemakaavoituksen kanssa. Pääset lataamaan taideohjelman itsellesi pdf-muodossa alta!

Mikä Kera?

 

Kera on itäiseen Espooseen sijoittuva, noin 80 hehtaarin pinta-alaltaan Helsingin Kruununhakaa vastaava alue. Aluetta halkoo itä-länsisuunnassa Helsingistä Turun suuntaan johtava junarata, jolla Keran pysäkki sijoittuu Kauniaisten ja Kilon välille. Keran alueelle on pitkään sijoittunut teollisuutta, mutta nykyisellään monet teollisuusrakennuksista ovat tyhjillään tai vähenevällä käytöllä, samalla kun pääkaupunkiseudun asuntotarve kasvaa. Kaupunki ja alueen maanomistajat ovatkin viime vuosien aikana tehneet yhteistyötä alueen muuttamiseksi asumisen ja työpaikkojen alueeksi palveluineen. Suunnittelutyö on nyt edennyt asemakaavoitusvaiheeseen, jossa alueen rakennetta on suunniteltu yhä tarkemmin. Tämä taideohjelma on laadittu asemakaavatyön yhteydessä.

 

Mitä työssä tehtiin?

Public Art Agency Finland vastasi taideohjelman laatimisesta neljän hengen tiimillä, jossa oli mukava julkisen taiteen asiantuntemuksen lisäksi eri taidealojen erityisosaamista. Näin eri taidemuotojen mahdollisuudet saatiin huomioitua kokonaisuudessa. “Taiteen varhainen huomioiminen kattavalla taideohjelmalla jo asemakaavoitusvaiheessa helpottaa huomattavasti tulevia vaiheita. Kun perustavoitteet ovat selvät, on monipuolinen julkisen taiteen kokonaisuus myöhemmin sujuvampi ja kustannustehokkaampi saavuttaa.” kuvailee hankkeen projektipäällikkönä toiminut arkkitehti ja kuvanveistäjä Maija Kovari prosessia. Työhön kuului monialaista yhteistyötä paitsi eri yksiköiden välillä Espoon kaupungin sisällä, myös alueen suunnittelua toteuttaville konsulteille, ja muille sidosryhmille toteutettuja työpajoja. Näissä etsittiin suunnitteilla olevaan kaupunkirakenteeseen sopivia taiteen sijoituspaikkoja, sekä sujuvia yhteistyön prosesseja.

Taiteen alueellisia mahdollisuuksia tutkittiin monialaisesti työpajoissa.

Taiteen alueellisia mahdollisuuksia tutkittiin monialaisesti työpajoissa.

Suunnittelijoiden kanssa yhteistyössä laadittiin neljä aluetta, joissa taiteella on Kerassa tärkeä rooli. Keskeisimpänä hahmottuu asemanseutu, sekä sen molemmin puolin avautuva kävelykeskusta. Etelästä pohjoiseen kurottava, laaja puistoakseli tutkitaan puolestaan omana kokonaisuutenaan. Keraan saavutaan eri suunnista, ja nämä saapumisen alueet muodostavat neljännen, tärkeysjärjestyksessä viimeisen tutkitun kokonaisuuden.

Keran neljä taiteen aluetta muodostavat hierarkian. Tärkeimmäksi taiteen vaikutus todettiin asemanseudulla, sen alikulkutunneleissa, sekä laiturialueilla. Vilkkaasti liikennöityjen tilojen viihtyisyys on tärkeää asukkaille, mutta samalla ne muodosta…

Keran neljä taiteen aluetta muodostavat hierarkian. Tärkeimmäksi taiteen vaikutus todettiin asemanseudulla, sen alikulkutunneleissa, sekä laiturialueilla. Vilkkaasti liikennöityjen tilojen viihtyisyys on tärkeää asukkaille, mutta samalla ne muodostavat Keran “käyntikortin” myös ulospäin.

Jokaista neljää aluetta tutkittiin tämän jälkeen erikseen, ja nostettiin niistä esiin mahdollisia taiteen paikkoja, sekä avattiin esimerkkien kautta niissä mahdollisia teoksia. Nämäkin lähestymistavat tutkittiin yhteistyössä alueen suunnittelijoiden kanssa.

Ohjelmassa tutkittiin myös sitä, kuinka taiteen toteutus aikanaan organisoidaan, ja kuinka vastuu jakautuu kaupungin sisällä alueen taiteen käytännön toteutuksessa. Nämä kysymykset kytkeytyvät vahvasti juuri valmistuneisiin Espoon kaupungin julkisen taiteen periaatteisiin, joita Espoon Kerassa päästäneenkin kehittämään kohti käytäntöä. Myös taiteen rahoituksesta tehtiin linjauksia, ja avattiin myös yleisellä tasolla taiteen hinnan muodostumista. Taideohjelman etuna on, että teosten toteutusta on mahdollista sen pohjalta ohjata yhtä aikaa muun suunnittelun ja rakentamisen kanssa. Tämä vähentää päällekkäisiä kustannuksia, kun hankkeet on mahdollista sovittaa yhteen, erikseen lisättävän teoksen sijasta.

Mistä taideteoksen hinta muodostuu? Esimerkkikaavio avaa yhden tavan hahmottaa hinnan muodostumista.

Mistä taideteoksen hinta muodostuu? Esimerkkikaavio avaa yhden tavan hahmottaa hinnan muodostumista.

Taideohjelmassa käytiin läpi myös sitä, mistä taideteoksen hinta muodostuu. Tämä kaavio avaa suuntaa antavasti teoksen kokonaiskustannuksia ja niiden suhteita. Koska taideteokset ovat muodoltaan erilaisia, yksilöllistä vaihtelua hinnan painopisteissä on tietenkin paljon. Myös se, mitä lasketaan taiteen hintaan kuuluvaksi, vaihtelee paljon - tässä on hahmotettu mukaan myös taiteen välilliset kustannukset kuten taiteilijavalinta, ja teoksen huolto.

 

Miksi?

Miksi taidetta Keraan? Esimerkit Suomesta ja maailmalta osoittavat, että julkiseen kaupunkitilaan sijoitetulla taiteella on voima tuoda ihmiset yhteen, pysäyttää ilahduttaa juhlistamaan arkisia hetkiä. Kun taide tuodaan suunnitelmallisesti ja aikaisessa vaiheessa osaksi julkisen tilan suunnittelua, on sillä voima luoda merkityksellisiä kaupunkeja, jotka ihmiset kokevat omakseen ja joihin halutaan kuulua. Tämä työ on nyt alkanut Kerassa! Alla herkullisia esimerkkejä julkisesta taiteesta - kuvat ovat nostoja taideohjelmasta, pääset lataamaan sen kaikkine kuvineen ja lisätietoineen alla olevasta linkistä!

 
Maija Kovariblog, taideohjelmat